بررسی روند تحولی چگونگی کاربری از تلفن همراه در دانش‎آموزان دبستانی

نوع مقاله: مقاله پژوهشی

نویسنده

دانشیار دانشگاه خوارزمی

چکیده

هدف از پژوهش حاضر، بررسی روند تحولی چگونگی کاربری از تلفن همراه در کودکان دبستانی بود. روش پژوهش کیفی، از نوع داده بنیاد است. نمونه مورد مطالعه 115 دختر و پسر دبستانی کاربر تلفن همراه بود که در کلاس‌های اول تا ششم دبستان مشغول تحصیل بودند. نمونه‌ گیری پژوهش هدف‌مند بود. نتایج پژوهش حکایت از آن دارد که کاربران دختر و پسر تلفن همراه در سال‌های اول دبستان، پس از آشنایی با کاربری‌های تلفن همراه، برخی از کاربری‌های مثبت از تلفن همراه (مانند: استفاده‌‌های ارتباطی، تفریحی، آموزشی،‌ خدماتی) را دارند، اما در سال‌های آخر دبستان به دلیل عدم بسترسازی فرهنگی لازم برای کاربری مناسب از تلفن همراه در جامعه، مدرسه و خانواده، رفته رفته کاربری آنان به سمت کاربری نامناسب (مانند اتلاف وقت، مزاحمت‌های تلفنی، مردم آزاری، تفاخرجویی، تسهیل روابط دختر و پسر، عشق پیامکی، شارژ کشیدن، بلوتوث بازی، افشای اطلاعات شخصی افراد، کاربری از عکس‌ها و فیلم‌های نامناسب و هرزه‌نگار، پرخاشگری الکترونیکی، یافتن هویت پنهان، سردرگمی هویتی، اعتیاد به تلفن همراه) سوق پیدا می‎کند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Evolution Trends of Cell Phone Usage in Primary School Students

نویسنده [English]

  • Morteza Manteghi
Associate Professor, Kharazmi University, Iran
چکیده [English]

The goal of this research was to investigate the evolution trend of cell phone usage in primary school children. The research method was qualitative and the type was grounded theory. The study sample included 115 girl and boy cell phone users who studied from 1st to 6th grade in primary school. The sampling of the research was purposeful. The results of the study indicated that girl and boy cell phone users at early grades of primary school, after getting acquainted with some features of cell phones (like communications, entertainment, education and services) use it positively. But at higher grades of primary school, due to lack of necessary cultural grounding in society, school and family for proper usage of cell phones, the application of cell phones gradually drifts towards improper usages (like time wasting, call disturbing, malignity, snobbery, facilitation of girls and boys relationships, SMS loves, call credit exploitation, playing with Bluetooth, disclosure of individuals' private information, improper or pornography photos and videos applications, electronic aggression, finding hidden identity, identity disorientation, and cell phone addiction). Therefore, to avoid these issues, it is necessary for cultural and educational authorities and students’ parents to make a big effort for cultural grounding for proper and useful application of cell phones. 

کلیدواژه‌ها [English]

  • Cell phone
  • student
  • Cell Phone Usage
  • society
  • School
  • Family
  • Qualitative Research
  1. Bellina, L., & Missoni, E. (2009). Mobile cell-phones (M-phones) in telemicroscopy: Increasing connectivity of isolated laboratories. Diagnostic Pathology, 4:19. doi: 10.1186/1746-1596-4-9.
  2. Consortium for School Networking. (2011). Acceptable use policies in a web 2.0 & mobile era: A guide for school districts. Consortium for School Networking.
  3. Crin, W. C. (2000). Theories of development, concepts and applications (4th Edition). New Jersey: Prentice Hall.
  4. Diamantes, T. (2010). Recent court rulings regarding student use of cell phones in today's schools. Education, 131(2), 404-406.
  5. Frieser, M. (2009). Sector profile: Porn in the USA. Retrieved from www.mobile entertainment news
  6. Gayeski, D. (2002). Learning unplugged: Using mobile technologies for organizational training and performance improvement. New York: American Management Association.
  7. Hulme, M. (2001). Me, my phone and I: The role of the mobile phone. Retrieved from www.michaelhulme.co.uk
  8. Johnson, C., & Kritsonis, W. A. (2007). National school debate: Banning cell phones in public schools: Analyzing a national school and community relations problem. National Forum of Educational Administration and Supervision Journals, 25(4).
  9. Matlin, M. W. (1987). The psychology of women. Philadelphia: Holt, Rinehart and Winston, INC.
  10. McGuigan, J. (2005). Toward a sociology of the mobile phone. An Interdisciplinary Journal on Humans in ICT Environments, 1(1), 45-57.
  11. Morrison, C. T. (2009). What would you do, what if it's you? Strategies to deal with a bully. Journal of School Health, 79(4), 201-204.
  12. Nicol, A., & Fleming, M. J. (2010). “i h8u”: The influence of normative beliefs and hostile response selection in predicting adolescents' mobile phone aggression-a pilot study. Journal of School Violence, 9(2), 212-231.
  13. Plant, S. (2000). On the mobile, the effects of mobile telephones on social and individual life. Online PublicationsSociology ofthe Mobile Phone. Soziologisches Institut der Universität Zürich.
  14. Raskauskas, J. (2010). Text-bullying: Associations with traditional bullying and depression among New Zealand adolescents. Journal of School Violence, 9(1), 74-97.
  15. Roberts-Pittman, B., Slavens, J., & Balch, B. V. (2012). The basics of cyberbullying. School Administrator, 69(4), 33-37.
  16. Santroc, J. W. (2005). Adolescence (10th Ed.). London: Mc Graw Hill.
  17. Strauss, A., & Corbin, J. (1998). Basics of Qualitative Research Techniques and Procedures for Developing Grounded Theory (2nd edition). London: Sage.
  18. Thomas, K. M., & McGee, C. D. (2012). The only thing we have to fear is... 120 Characters. TechTrends: Linking Research and Practice to Improve Learning, 56(1), 19-33.
  19. Uhler, S. F., & Smith, G. T. (2012). Regulating conduct in new frontiers. Education Digest: Essential Readings Condensed for Quick Review, 77(8), 47-52.
  20. Yilmaz, H. (2011). Cyberbullying in Turkish middle schools: An exploratory study. School Psychology International, 32(6), 645-654.