آموزش به ‌شیوه یادگیری سیار و تأثیر آن بر یادگیری، یادداری و انگیزه پیشرفت

نوع مقاله: مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناس ارشد تکنولوژی آموزشی، آموزش و پرورش استان کردستان، کامیاران، ایران

2 دانشجوی دکتری فناوری اطلاع رسانی در آموزش عالی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران

3 استادیار گروه تکنولوژی آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه، کرمانشاه، ایران

چکیده

مقاله حاضر، مطالعه‌ ای است که هدف آن بررسی تأثیر آموزش به ‌شیوه یادگیری سیار بر سه مؤلفه یادگیری، یادداری و انگیزه پیشرفت و مقایسه آن با روش سنتی است. از نظر روش شناسی، پژوهش حاضر، از نوع شبهآزمایشی با طرح پیش‌ آزمون- پس‌ آزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری پژوهش، کلیه دانشجویان رشته مهندسی آب در درس خاک‌‌ شناسی دانشکده کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه است که تعداد آنها 74 نفر بود. با استفاده از فرمول کوکران، تعداد 38 نفر به‌عنوان نمونه انتخاب شدند. قبل از اجرا، پیش آزمون یادگیری (محقق ‌ساخته) و انگیزه پیشرفت هرمنس بر روی هر دو گروه در شرایط یکسان به‌عمل آمد. برای گروه گواه از روش سنتی و برای گروه آزمایش از روش آموزش به‌ شیوه یادگیری سیار، استفاده شد. پس از پایان سه هفته آموزش، پس ‌آزمون یادگیری و انگیزه پیشرفت برای هر دو گروه اجرا شد و پس از گذشت یک ماه، آزمون یادداری از گروه‌ ها به‌عمل آمد. داده‌های این پژوهش با استفاده از آزمون t گروه‌های مستقل، در نرم ‌افزار SPSS تحلیل شد.یافته ‌ها نشان داد که میزان یادگیری و یادداری در میان افراد آموزش‌دیده با روش یادگیری سیار، بیشتر از روش سنتی است؛ اما، در روش آموزش به‌شیوه سنتی، انگیزه پیشرفت بیشتر از یادگیری سیار بود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The Effect of Education via M-learning on Learning, Retention and Progress Motivation

نویسندگان [English]

  • Fereshteh Alikhani 1
  • Parastoo Alikhani 2
  • Maryam Eslampanah 3
1 M.A. in Educational Technology, Educational Organization of Kurdistan Province, Kamyaran, Iran
2 Ph.D. Student in Information Technology in Higher Education, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran
3 Assistant Professor of Educational Technology Department, Kermanshah Branch, Islamic Azad University, Kermanshah, Iran
چکیده [English]

The present study investigated the effect of education via M-learning on learning, retention and progress motivation comparing it with traditional methods. This study was quasi-experimental with pretest-posttest design with control group. The statistical population included students of hydrology engineering at agriculture faculty of Kermanshah Branch, Islamic Azad University (N= 74). Through Cochran formula, 38 of the participants were selected as the study sample. Before conducting the test, the learning pre-test and Herman's questionnaire were used for both groups in similar conditions. After three weeks, the post-test for learning and progress motivation were administered and after one month, the retention test was administered to both groups. The findings were analyzed using descriptive statistics and independent t-test. Data were analyzed using SPSS software. The results of this study showed a high level of learning and retention in M-learning than traditional methods. But, the motivation for progress in traditional methods was higher than M-learning.

کلیدواژه‌ها [English]

  • education
  • M-learning
  • learning
  • Retention
  • progress motivation
  1. Ahadyan, M., Mohammadi, D., & Ramazani, O. (2009). Fundmental of instructional technology. Tehran: Aeezh Publication. (in Persian).
  2. Atkinson, R. L., Smith, E. A., Bem, D. J., & Hoeksema, S. N. (2005). Introuduction to Hilgard's psychology (Translated by Naghi Boraheni, M.). Tehran: Roshd Publication. (in Persian).
  3. Bawles, J. (2000). The E-learning potential. Retrieved from http://www.kdgonline. com
  4. Brown, J. (2005). Exploring M-learning: Academic initiatives in North America and Europe, Academic ADL Co-lab. University of Wisconsin System.
  5. Chris, E. (2008). The effectiveness of M-learning in the form of podcast revision lectures in higher education. Computer and Education, 50(2), 491-498.
  6. Corlett, D., Sharples, M., Bull, S., & Chan, T. (2005). Evaluation of a mobile learning organizer for university students. Journal of Computer Assisted learning, 21, 162-170. Doi: 10,1111/j.1365-2729.2005.00124.x
  7. Herman, H. (2007). Improvement incentive questionnaire (Transelated by Abolfazl Karimi). Tehran: Center of Psychometry Publication. (in Persian).
  8. Hooman, H. A., & Asgari, A. (2000). Preparation and standardization of improvement incentive. Psychological Researches, 11, 9-32.
  9. Horton, W. (2005). Designing courseware for mobile devices, Mobile learning for expanding educational opportunities. Workshop Report, Tokyo, Japan.
  10. Keegan, D. (2005). The incorporation of mobile learning into mainstream education and training. Proceedings of mLearn 2005- 4th World Conference on M-Learning. Cape Town, South Africa.
  11. Koole M., McQuilkin J. L., & Ally, M. (2010). Mobile learning in distance education: Utility or futility? Journal of Distance Education, 24, 59-82.
  12. Kukulska-Hulme, A., & Traxler, J. (2005). Mobile learning. London & New York: Routledge, Inc.
  13. Ladauceur, A., & Dong, H. (2001). E-learning the new frontier. Retrieved from http://www.cata.Ca/china/documents/elearning.Pdf
  14. Mansouri, S., Kaghazi, B., & Khrmaly, N. (2010). The study of students attitude of Gonbad University to mobile learning. The First Conference of Value Added Mobile Services in Iran. (in Persian).
  15. Mellow, P. (2005). The media generation:maximize learning by getting mobile. Retrieved from http://www.ascilite.org.au/conferences/brisbane05/blogs/ proceedings/53_Mellow.pdf
  16. Naderi, A. (2004). The economic of education (1th reprint). Tehran: Yastoroon Publication. (in Persian).
  17. Nordin, N., Izham Hamzaha, M., Yunus, M., & Amin Embia, M. (2010). The mobile learning environment for the in-service school administrators. International conference on learner diversity. Procedia Social and Behavioral Sciences, 671-679.
  18. Papzan, A., & Sulaimany, A. (2010). Comparing cell phone-based and traditional lecture-based teaching methods' effects on agricultural students' learning. Information and Communication Technology in Educational Sciences, 1(1), 55-65. (in Persian).
  19. Parsons, D., Ryu, H., & Cranshaw, M. (2006). A study of design requirements for mobile learning environment. Proceedings of the Sixth International Conference on Advanced Learning Technologies. Kerkrade: Nethherland, 96-100.
  20. Rivo, M. J. (2008). Incentive and thrill. (Translated by Seyed Mohammadi, Y.). Virayesh Publication.
  21. Seif, A. (2006). Educational psychology: Psychology of learning & instruction. Tehran: Agah Publication. (in Persian).
  22. Seppala, P., & Alamaki, H. (2003). Mobile learning in teacher training. Computer Assisted Learning, 19(3), 330-335.
  23. Thornton, P., & Houser, C. (2005). Using mobile phone in English education in Japan. Computer Assisted Learning, 21, 217-228. doi: 10,1111/j.1365-2729-2005.00129.x.
  24. Yaghobi, J., & Jabaleh, B. (2010). The role of mobile technology in training & promotional services to rurals: Case study in Zanjan state. Village & Development. 13(2), 129-145. (in Persian).