مروری بر سه دهه پژوهش در حوزه آموزش شهروندی: یک تحلیل شبکه های اجتماعی

نوع مقاله: مقاله مروری

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری برنامه‌ریزی درسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

2 محقق پسادکتری دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی دانشگاه الزهراء، تهران، ایران، رایانامه

3 دانشیار گروه علوم تربیتی دانشگاه شهید رجایی، لویزان، تهران، ایران

چکیده

چکیده: آموزش شهروندی یکی از موضوعات مهم و چالش برانگیز در حوزه های مختلف علوم انسانی به ویژه علوم تربیتی است. این مقاله با مروری بر پژوهش های انجام شده از سال 1990 تا 2016 میلادی به دنبال ارائه چهارچوبی کلی از موضوعات مورد علاقه محققان در حوزه آموزش شهروندی می باشد. 877 مقاله علمی نمایه شده در پایگاه داده ای ISI با استفاده از تحلیل شبکه های اجتماعی به منظور شناسایی روندهای موجود و ارائه پیشنهاداتی برای پژوهش های آتی مورد مطالعه و کنکاش قرار گرفت. نتایج این پژوهش نشان داد که کدام دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی بیشترین تعداد مقاله را در این زمینه به چاپ رسانده‌اند. بر همین اساس کشور انگلستان با اختصاص بیش از 22 درصد مقالات تولیدی در زمینه آموزش شهروندی و همچنین دانشگاه لندن در رتبه اول تولید علم در این حوزه قرار دارند. در این پژوهش تحلیل کلمات کلیدی، چکیده و استنادات علمی مقالات تولیدی به منظور شناسائی روندهای حوزه آموزش شهروندی مورد بررسی دقیق قرار گرفت.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

A Review of Three Decades of Research in Citizenship Education: A Social Networks Analysis

نویسندگان [English]

  • zahra pourjafarian 1
  • Roohoollah Khodabandehloo 2
  • Alireza Assareh 3
1 PhD Student in Curriculum Planning, Islamic Azad University, Tehran, Iran
2 Postdoctoral Researcher, Faculty of Education and Psychology, Alzahra University, Tehran, Iran
3 Associate Professor, Department of Education, Shahid Rajaee University, Lavizan, Tehran, Iran
چکیده [English]

Abstract: Citizenship education is one of the most important and challenging issues in various fields of human sciences, especially education. This article reviews the research literature conducted from 1990 to 2016 in order to provide a general framework in the field of citizenship education by reviewing the topics of researcher interest. 877 papers indexed in the ISI database were analyzed using social network analysis to identify existing trends and provide recommendations for the future research. The results of the study showed that the United Kingdom, with more than 22% of production in the field of citizen education, and London University are ranked in the first level of Citizenship education scientific production. Keywords, abstracts and citations carefully considered in order to identify the trends in the field of citizenship education.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Citizenship education
  • review study
  • social network analysis