معرفي نشريه
علمی
فصلنامه در پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) نمایه میشود
اخذ DOR " شناسه دیجیتال مقاله"
نوع اعتبار : علمی (دانشگاه آزاد اسلامی) توالی انتشار: فصلنامه رتبه در ISC: ضریب تأثیر 0.156
رتبه در دانشگاه آزاد اسلامی: (88) A زبان نشریه: فارسی (چکیده انگلیسی) نوع انتشار: الکترونیکی
نوع دسترسی : رایگان (تمام متن) هزینه بررسی و انتشار : دارد
- ارسال فایل تکمیل شده چکیده فارسی، چکیده انگلیسی، فرم تعارض منافع و تعهدنامه مندرج در راهنمای نویسندگان الزامی است.
- پژوهشگر گرامی
با احترام به اطلاع می رساند به استناد بخشنامه شماره 10/62815 مورخ 98/10/4 سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی از تاریخ 98/11/01 کلیه پژوهشگران، استادان و دانشجویان محترم می بایست در صورت تایید اولیه مقاله توسط سردبیر جهت انجام داوری مقالات ارسالی مبلغ 1/500/000 ریال نزد بانک ملی به شماره حساب 0105593219006 به نام دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری واریز و تصویر فیش واریزی را از طریق سایت ارسال نمایند. بدیهی است به مقالات ارسالی فاقد فیش ترتیب اثر داده نخواهد شد. همچنین در صورت پذیرش مقاله، جهت چاپ نیز مبلغ 3/500/000 ریال دریافت خواهد شد. در صورتی که مقاله از طرف داوران محترم مردود اعلام شود مبلغ 1/500/000 ریال اولیه قابل بازگشت به مولف نمی باشد
-
دسترسی آزاد مقاله
1 - شناسایی ابعاد و موُلفه های آموزش شهروند حرفه ای جهانی در دانشگاه
فاطمه آخوندی حمیدرضا آراسته نادر قلی قورچیان پریوش جعفریشماره 3 , دوره 14 , بهار 1403شناسایی ابعاد و موُلفه های آموزش شهروند حرفه ای جهانی در دانشگاهفاطمه آخوندی * حمیدرضا آراسته**نادرقلی قورچیان ***پریوش جعفری ****چکیده هدف پژوهش حاضر، شناسایی ابعادو مولفههای آموزش شهروند حرفهای جهانی در دانشگاه میباشد. این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از نظر چکیده کاملشناسایی ابعاد و موُلفه های آموزش شهروند حرفه ای جهانی در دانشگاهفاطمه آخوندی * حمیدرضا آراسته**نادرقلی قورچیان ***پریوش جعفری ****چکیده هدف پژوهش حاضر، شناسایی ابعادو مولفههای آموزش شهروند حرفهای جهانی در دانشگاه میباشد. این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از نظر شیوه اجرا، کیفی با تحلیل محتوا می باشد.جامعه نمونه استادان دانشگاه و صاحبنظران این حوزه بودندکه بر اساس قاعده اشباع نظری تعداد 15 نفر با روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند.ابزار پژوهش مصاحبه های نیمه ساختار یافته و بررسی اسناد و متون تخصصی بود. برای اعتبار ابزار از روایی محتوایی و جهت پایایی نیز از روش کدگذاری مجدد استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از روش تحلیل مضمون با کدگذاری باز، محوری و انتخابی استفاده گردید.یافته ها نشان داد که 5 مولفه (شایستگیهای شناختی، شایستگیهای علمی و تخصصی، شایستگیهای فرهنگی و اجتماعی، شایستگیهای اخلاقی و شایستگیهای خود بالندگی مستمر) و16 زیرمولفه به عنوان عناصر آموزش شهروند حرفه ای جهانی شناسایی شدند.واژگان کلیدیشهروند جهانی، شهروند حرفه ای، آموزش شهروند حرفه ای جهانی، آموزش عالی پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
2 - شناسایی مؤلفههای بکارگیری شایستگیهای تربیتیـرسانهای توسط معلمان در دوران پساکرونا
سیده فاطمه شمشیرگران نعمت الله موسی پور مهدی عربزاده فرشته افکاریشماره 3 , دوره 14 , بهار 1403پژوهش حاضر درصدد بررسی چگونگی بکارگیری سواد تربیتیـرسانهای توسط معلمان در دوران پساکرونا می باشد. در انجام این پژوهش دو گروه مشارکت داشتند: متخصصان حوزه های مربوط به شایستگیهای تربیتیـرسانه‎ای و معلمان مدارس متوسطه شهر تهران. از گروه متخصصان به روش دردسترس و د چکیده کاملپژوهش حاضر درصدد بررسی چگونگی بکارگیری سواد تربیتیـرسانهای توسط معلمان در دوران پساکرونا می باشد. در انجام این پژوهش دو گروه مشارکت داشتند: متخصصان حوزه های مربوط به شایستگیهای تربیتیـرسانهای و معلمان مدارس متوسطه شهر تهران. از گروه متخصصان به روش دردسترس و داوطلبانه نمونهگیری شد و برای انتخاب معلمان، روش طبقهای چندمرحلهای استفاده شد. نمونه مورد استفاده متخصصان ۱۵ نفر و نمونه معلمان ۱۸۵نفر بود. در فرایند عمل، ابتدا با استفاده از مصاحبه نیمه ساختار یافته، مؤلفههای بکارگیری سواد تربیتیـرسانهای شناسایی و پرسشنامه محقق ساخته طراحی گردید. و در مرحله بعد برای سنجش روایی دراختیار گروه متخصصان قرار گرفت و پس از اطمینان از روایی آن، دراختیار معلمان قرار گرفت تا به سنجش پایایی اقدام شود. نتایج تحلیل عاملی تاییدی برازش آماری مدل با داده های پژوهش نشان داد که مدل شامل الگوی سه عاملی با بارشدن ۲۸ سوال روی سه عامل مدل نظری آمادهسازی درس، اجرای درس و ارزشیابی انطباق داشت. با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ، پایایی مولفههای پرسشنامه بدست آمد که مقدار آن مطلوب و ضرایب زیرمقیاسهای آن بین (۸۷/۰-۸۱/۰) میباشد. به طور کلی نتایج نشان داد که پرسشنامۀ بکارگیری سواد تربیتیـرسانهای معلم ابزاری معتبر و با پایایی و روایی مطلوب برای سنجش بوده است پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
3 - تأثیر آموزش ماشین حساب گرافیکی تلفن همراه بر خود کارآمدی ریاضی
زینب چلیات قاسم رکابدار بهاره سلیمانیشماره 3 , دوره 14 , بهار 1403هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر آموزش استفاده از ماشینحساب گرافیکی تلفن همراه برخودکارآمدی ریاضی دانش آموزان رشته علوم انسانی است. پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون -پسآزمون و گروه کنترل است. جامعه آماری دانش آموزان دختر پایه دهم رشته علوم انسانی شهرستان خرمشهر د چکیده کاملهدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر آموزش استفاده از ماشینحساب گرافیکی تلفن همراه برخودکارآمدی ریاضی دانش آموزان رشته علوم انسانی است. پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون -پسآزمون و گروه کنترل است. جامعه آماری دانش آموزان دختر پایه دهم رشته علوم انسانی شهرستان خرمشهر در سال تحصیلی 1401-1400 میباشد. با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس تعداد ۴۶ دانشآموز به عنوان نمونه انتخاب شده و به طور تصادفی در دو کلاس23 نفره به عنوان گروه کنترل و آزمایش تقسیم شدند. گروه آزمایش به مدت 7جلسه آموزش استفاده از ماشین حساب گرافیکی متلب را دریافت کرده و در مقابل گروه کنترل آموزشی داده نشد. جهت گردآوری داده ها از پرسشنامه خودکارآمدی ریاضی رودریگز (2003) استفاده شده است. پایایی پرسشنامه با روش آلفای کرونباخ بیش از 90/0 به دست آمد. دادهها با استفاده از نرم افزار SPSS24 و روش آنالیز کوواریانس تحلیل شده است. به دلیل معنادار شدن اثر تعامل گروه و پیش آزمون از رگرسیون هایس برای رفع این مشکل استفاده شده است. نتایج نشان داد بین گروه آزمایش و کنترل در خودکار آمدی ریاضی تفاوت معناداری وجود دارد. اندازه اثر۳۲/۰=۲ ɳ می باشد. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
4 - شناسایی پیامدهای ارتقای سرمایه دیجیتال در نظام آموزش عالی کشور: تحلیل کیفی
مرتضی جاویدپور مهدی معینی کیا سلیم کاظمی شهرام مهرآور گیگلوشماره 3 , دوره 14 , بهار 1403هدف از انجام این پژوهش شناسایی پیامدهای ارتقای سرمایه دیجیتال در نظام آموزش عالی کشور است. چارچوب اصلی شیوهی کیفی و از نوع پدیدارشناسی توصیفی با نمونه گیری هدفمند و جهت جمعآوری دادهها از ابزار مصاحبه نیمه ساختاریافته استفاده شد. مشارکت کنندگان پژوهش را اساتید و متخص چکیده کاملهدف از انجام این پژوهش شناسایی پیامدهای ارتقای سرمایه دیجیتال در نظام آموزش عالی کشور است. چارچوب اصلی شیوهی کیفی و از نوع پدیدارشناسی توصیفی با نمونه گیری هدفمند و جهت جمعآوری دادهها از ابزار مصاحبه نیمه ساختاریافته استفاده شد. مشارکت کنندگان پژوهش را اساتید و متخصصان حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات و مدیران دانشگاه پس از اشباع نظری به تعداد 14 نفر تشکیل داد که به صورت نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. تحلیل دادهها با استفاده از روش تحلیل مضمون و به شیوهی توصیفی-تفسیری انجام شد. نتایج پژوهش نشان داد که توسعه سرمایه دیجیتال در نظام آموزش عالی دارای پیامدهای فردی(سواد دیجیتالی، تعاملات آنلاین، کسب و کار دیجیتالی، وابستگی دیجیتالی)، سازمانی(تحول دیجیتال، خلق عملکرد، هوشمند شدن، بهرهوری، اشتیاق شغلی) و اجتماعی(شهروند دیجیتال، کاهش شکاف دیجیتال، خودکارایی اجتماعی، اقتصاد دیجیتالی) میباشد. بنابراین افرادی که مجهز به سرمایه دیجیتال هستند، میتوانند به سرعت با فناوریهای جدید سازگار شوند، حتی اگر هنوز هم به سواد لازم دیجیتال، دست نیافته باشند. حضور محض سرمایه دیجیتال باعث میشود که به نحو کارآمدی به سواد دیجیتالی دست یابند. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
5 - شناسایی ابعاد رسانههای اجتماعی بر مدیریت فرهنگی با رویکرد رقابتی در دانشگاهها: تحلیلی کیفی برمبنای دیدگاه صاحبنظران موضوعی
سیده سمیه اسدالله زاده بالی فاطمه طاهری علی اصغر شجاعیشماره 3 , دوره 14 , بهار 1403هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی نقش رسانههای اجتماعی بر مدیریت فرهنگی با رویکرد رقابتی در دانشگاهها بوده است. این مطالعه به روش کیفی با استفاده از مصاحبه نیمهساختاریافته و تحلیل محتوای کیفی با رویکرد قیاسی انجامشده است. جامعه پژوهش شامل کلیه رؤسای فرهنگی، معاونت فرهنگ چکیده کاملهدف از انجام پژوهش حاضر بررسی نقش رسانههای اجتماعی بر مدیریت فرهنگی با رویکرد رقابتی در دانشگاهها بوده است. این مطالعه به روش کیفی با استفاده از مصاحبه نیمهساختاریافته و تحلیل محتوای کیفی با رویکرد قیاسی انجامشده است. جامعه پژوهش شامل کلیه رؤسای فرهنگی، معاونت فرهنگی، مدیران اجرایی باتجربه در کار فرهنگی و کارشناسان ارشد فرهنگی در دانشگاههای استان مازندران بودند که در مجموع 21 نفر از آنها، به روش نمونهگیری گلوله برفی، انتخاب و آرا و نظرات آنها تجزیه و تحلیل شد. تجزیه و تحلیل داده در سه مرحله کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری انتخابی انجام پذیرفت. یافتههای پژوهش به وسیله نرمافزار MAXQDA تحلیل شده است. یافتههای پژوهش نشان داد نقش رسانههای اجتماعی بر مدیریت فرهنگی شامل نوع فرهنگ؛ چگونگی مدیریت فرهنگی؛ کاربرد مدیریت فرهنگی؛ تأثیر مدیریت فرهنگی است. امروزه رسانهها با انتقال اطلاعات و معلومات جدید و مبادلهی افکار و عقاید عمومی در راه پیشرفت مدیریت فرهنگی در جامعه و تمدن بشری نقش بسزایی دارند. با بهرهگیری مناسب از رسانههای اجتماعی میتوان شرایطی مساعد در جهت جامعهپذیری فراهم نمود و به دنبال آن بهبود سبک عملکرد در بین افراد و سازمانها و دانشگاهها و نهادها و در تعامل بر محیط اطراف پدیدار میشود. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
6 - چالشهای معلمان برای آموزش مجازی در دوران پاندمی کرونا: یک مطالعه پدیدارشناسی
محسن سلیمانی عباس قنبری باغستانشماره 3 , دوره 14 , بهار 1403شیوع ویروس کرونا باعث تعطیلی آموزش حضوری و روی آوردن اجباری سیستم آموزشی کشور به آموزش مجازی شده است. پس از دوسال که رفتهرفته آموزش مجازی پایان پذیرفته و آموزش حضوری برقرار شده، لازم است چالشها و مشکلات آموزش مجازی از دیدگاه معلمان به عنوان رکن اصلی آموزش مطالعه شود. چکیده کاملشیوع ویروس کرونا باعث تعطیلی آموزش حضوری و روی آوردن اجباری سیستم آموزشی کشور به آموزش مجازی شده است. پس از دوسال که رفتهرفته آموزش مجازی پایان پذیرفته و آموزش حضوری برقرار شده، لازم است چالشها و مشکلات آموزش مجازی از دیدگاه معلمان به عنوان رکن اصلی آموزش مطالعه شود. این پژوهش با هدف مطالعه چالشهای آموزش مجازی و ارزیابی معلمان از این سبک آموزش صورت گرفته است. این مطالعه در چارچوب رویکرد کیفی و با روش پدیدارشناسی انجام شده است که در آن دادهها با استفاده از مصاحبه نیمه ساخت یافته گردآوری شده است. مصاحبه شوندگان 12 نفر از معلمان مقطع ابتدایی شهر تهران بودند که از طریق نمونه گیری هدفمند ملاکی انتخاب شدند و مصاحبهها تا رسیدن به اشباع نظری ادامه پیدا کرد.تحلیل داده ها با روش هفت مرحله ای کلایزی انجام پذیرفت. یافتههای پژوهش نشان داد که ادراک معلمان از چالشهای آموزش مجازی، شامل4 مضمون اصلی و 19 مضمون فرعی است که مضمون های اصلی شامل چالش های مادی و تکنولوژیکی و چالش های حکمرانی آموزش و چالش های ارکان نهان آموزش و چالش های سیستم تربیت معلم میباشد. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
7 - مروری بر نقش متاورس در آموزش
رزیتا مشعشعی زهرا جامه بزرگشماره 3 , دوره 14 , بهار 1403متاورس جهان پسا واقعیت است، یک محیط چند کاربره دائمی و پایدار که واقعیت فیزیکی را با مجازی دیجیتال ادغام میکند. این علم نوین مبتنی بر همگرایی فناوریهایی است که تعاملات چندحسی را با محیطهای مجازی و اشیاء دیجیتال ممکن میسازد. متاورس در بخش آموزش ، یادگیرندگان را قادر چکیده کاملمتاورس جهان پسا واقعیت است، یک محیط چند کاربره دائمی و پایدار که واقعیت فیزیکی را با مجازی دیجیتال ادغام میکند. این علم نوین مبتنی بر همگرایی فناوریهایی است که تعاملات چندحسی را با محیطهای مجازی و اشیاء دیجیتال ممکن میسازد. متاورس در بخش آموزش ، یادگیرندگان را قادر میسازد تا در کلاسهای مجازی از راه دور شرکت کنند و در عین حال عناصر کلاس درس واقعی را تجربه کنند. به سازمانها اجازه میدهد آموزشهای فنی بهتری ارائه دهند و به رشد آنها کمک کنند. هدف این مقاله مطالعه پژوهشهای مرتبط با متاورس در زمینه آموزش و افزایش آگاهی در مورد منشأ و تواناییهای آن است. این پژوهش ازنظر هدف کاربردی، از نظر گردآوری دادهها کیفی و با شیوه مطالعه مروری نظاممند انجام شدهاست. بدینمنظور منابع موردنیاز از پایگاههای اطلاعاتی گوناگون با استفاده از کلیدواژههای مناسب جستجوشد. سپس مستندات یافتشده موردتحلیل قرارگرفت نتایج پژوهش حاضر میتواند راهنمای پژوهشگران برای انجام تحقیقات بیشتر بهمنظور رفع کاستیهای پژوهشی و ارایه یک چشم انداز واحد برای آموزش فراآموزشی و آموزش از راه دور مبتنی بر متاورس آنلاین باشد. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
8 - ارزیابی کیفیت خدمات سامانههای آموزش الکترونیکی و تأثیر آن بر رضایتمندی کاربران (مورد مطالعه: شرکت ملی صنایع مس ایران)
سعید هداوند علی تقی پور ظهیرشماره 3 , دوره 14 , بهار 1403پیشرفت سریع فناوریهای اطلاعاتی منجر به ایجاد تغییرات اساسی در راهبردهای آموزشی و استفاده از روشهای جدیدتر مانند سامانههای آموزش الکترونیکی شده و آن را به ابزار تعلیمی مهمی تبدیل کرده است، به طوریکه سازمانها استفاده از این سامانهها را جزو برنامه-های آموزشی خود قرار چکیده کاملپیشرفت سریع فناوریهای اطلاعاتی منجر به ایجاد تغییرات اساسی در راهبردهای آموزشی و استفاده از روشهای جدیدتر مانند سامانههای آموزش الکترونیکی شده و آن را به ابزار تعلیمی مهمی تبدیل کرده است، به طوریکه سازمانها استفاده از این سامانهها را جزو برنامه-های آموزشی خود قرار دادهاند. پژوهش حاضر درصدد است تا با ارزیابی خدمات سامانه آموزش الکترونیکی شرکت مس ایران به تحلیل نتایج به دست آمده در رضایتمندی کاربران بپردازد. بدین منظور از روش تحقیق توصیفی-همبستگی و از پرسشنامه محقق ساخته برای گردآوری اطلاعات استفاده شد. روایی پرسشنامه با استفاده از دو روش روایی محتوا و روایی سازه و پایایی پرسشنامه توسط آلفای کرانباخ ارزیابی شد که نتایج بیانگر تأیید پرسشنامه میباشد.جامعه آماری شامل مدیران و کارکنان شرکت بود که در سال های 1401-1400 حداقل یک بار از خدمات سامانه آموزش الکترونیکی استفاده نموده اند. برای بررسی ابعاد متغیرهای پژوهش از آزمون تی استودنت و برای ارزیابی روایی سازه از روش تحلیل عاملی تأییدی و برای آزمون فرضیههای مطرح شده در پژوهش از روش مدل معادلات ساختاری استفاده شده است. نتایج بیانگر آن است که دو متغیر کیفیت فنی سامانه و کیفیت خدمات دهی سامانه آموزش الکترونیکی به همراه ابعاد آن اثرات مثبت و معناداری بر رضایتمندی کاربران داشته است. پرونده مقاله
-
دسترسی آزاد مقاله
1 - ارزیابی کیفیت خدمات سامانههای آموزش الکترونیکی و تأثیر آن بر رضایتمندی کاربران (مورد مطالعه: شرکت ملی صنایع مس ایران)
سعید هداوند علی تقی پور ظهیرشماره 3 , دوره 14 , بهار 1403پیشرفت سریع فناوریهای اطلاعاتی منجر به ایجاد تغییرات اساسی در راهبردهای آموزشی و استفاده از روشهای جدیدتر مانند سامانههای آموزش الکترونیکی شده و آن را به ابزار تعلیمی مهمی تبدیل کرده است، به طوریکه سازمانها استفاده از این سامانهها را جزو برنامه-های آموزشی خود قرار چکیده کاملپیشرفت سریع فناوریهای اطلاعاتی منجر به ایجاد تغییرات اساسی در راهبردهای آموزشی و استفاده از روشهای جدیدتر مانند سامانههای آموزش الکترونیکی شده و آن را به ابزار تعلیمی مهمی تبدیل کرده است، به طوریکه سازمانها استفاده از این سامانهها را جزو برنامه-های آموزشی خود قرار دادهاند. پژوهش حاضر درصدد است تا با ارزیابی خدمات سامانه آموزش الکترونیکی شرکت مس ایران به تحلیل نتایج به دست آمده در رضایتمندی کاربران بپردازد. بدین منظور از روش تحقیق توصیفی-همبستگی و از پرسشنامه محقق ساخته برای گردآوری اطلاعات استفاده شد. روایی پرسشنامه با استفاده از دو روش روایی محتوا و روایی سازه و پایایی پرسشنامه توسط آلفای کرانباخ ارزیابی شد که نتایج بیانگر تأیید پرسشنامه میباشد.جامعه آماری شامل مدیران و کارکنان شرکت بود که در سال های 1401-1400 حداقل یک بار از خدمات سامانه آموزش الکترونیکی استفاده نموده اند. برای بررسی ابعاد متغیرهای پژوهش از آزمون تی استودنت و برای ارزیابی روایی سازه از روش تحلیل عاملی تأییدی و برای آزمون فرضیههای مطرح شده در پژوهش از روش مدل معادلات ساختاری استفاده شده است. نتایج بیانگر آن است که دو متغیر کیفیت فنی سامانه و کیفیت خدمات دهی سامانه آموزش الکترونیکی به همراه ابعاد آن اثرات مثبت و معناداری بر رضایتمندی کاربران داشته است. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
2 - طراحی ابزاری برای سنجش سواد اطلاعاتی دانشجویان دانشگاه پیام نور استان همدان
فریدون یزدانیشماره 8 , دوره 2 , تابستان 1391هدف اساسی این پژوهش، طراحی ابزاری روا و معتبر برای سنجش مهارت‌های سواد اطلاعاتی دانشجویان در بافت نظام‌های آموزش از دور بوده است. روش تحقیق، توصیفی و از نوع پیمایشی بوده و جامعه آماری آن را کلیه دانشجویان دانشگاه پیام‌نور استان همدان در سال تحصیلی 91-13 چکیده کاملهدف اساسی این پژوهش، طراحی ابزاری روا و معتبر برای سنجش مهارت‌های سواد اطلاعاتی دانشجویان در بافت نظام‌های آموزش از دور بوده است. روش تحقیق، توصیفی و از نوع پیمایشی بوده و جامعه آماری آن را کلیه دانشجویان دانشگاه پیام‌نور استان همدان در سال تحصیلی 91-1390، به تعداد 28530 نفر تشکیل می‌دادند. شیوه نمونه‌گیری، تصادفی خوشه‌ای بود و بر این اساس تعداد 387 نفر از دو مرکز، بر اساس فرمول نمونه‌گیری کرجسی و مورگان انتخاب گردید. برای جمع‌آوری اطلاعات، ابزاری به نام پرسش‌نامه سنجش سواد ‌اطلاعاتی توسط محقق بر اساس معیارهای علمی و مبتنی بر طیف لیکرت ساخته شد. این ابزار دربرگیرنده 5 مؤلفه (مبتنی بر 5 استاندارد سواد ‌اطلاعاتی) و 30 گویه است که آزمودنی باید آن‌ را به ‌شیوه خود - ارزیابی پاسخ دهد. برای مناسب‌سازی گویه‌های آن از توان افتراقی و برای بررسی روایی آن از روایی محتوایی، صوری و سازه (روایی همگرا و تحلیل عاملی) استفاده شد. بر این اساس، میزان همبستگی بین این آزمون و آزمون اصغرنیا (1388) در روایی همگرا 77/0 بود. هم‌چنین نتیجه تحلیل عاملی اکتشافی (به روش تحلیل مؤلفه‌های اصلی) بر روی پرسش‌نامه منجر به استخراج 6 عامل با واریانس تراکمی نزدیک 66 درصد گردید. برای تعیین میزان پایایی آن به‌شیوه همسانی درونی نیز از آزمون آلفای کرونباخ استفاده شد که برای کل گویه‌ها 94/0 محاسبه شد. نتایج نشان داد که پرسش‌نامه سنجش سواد اطلاعاتی برای سنجش سواد اطلاعاتی دانشجویان در بافت نظام‌های آموزش از دور مناسب بوده و از روایی و پایایی لازم برخوردار است. نتیجه دیگر پژوهش نیز نشان داد که بین سن و سطح سواد اطلاعاتی دانشجویان رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
3 - بررسی جایگاه شهروند الکترونیک در کتاب کار و فنآوری پایه ششم ابتدایی
ابراهیم محمدجانی اسماعیل زارعی زوارکی فرخنده مفیدیشماره 11 , دوره 3 , بهار 1392رشد و توسعه فنآوری اطلاعات و ارتباطات در جامعه و عجین شدن آن با زندگی مردم، موجب تبدیل شدن جامعه به جامعهای الکترونیک شده است. کشور ما نیز برای این که بتواند، همگام با جامعه الکترونیک گام بردارد، باید به مقوله آموزش شهروند الکترونیک بیش از پیش توجه کند و در این میان، چکیده کاملرشد و توسعه فنآوری اطلاعات و ارتباطات در جامعه و عجین شدن آن با زندگی مردم، موجب تبدیل شدن جامعه به جامعهای الکترونیک شده است. کشور ما نیز برای این که بتواند، همگام با جامعه الکترونیک گام بردارد، باید به مقوله آموزش شهروند الکترونیک بیش از پیش توجه کند و در این میان، نظام آموزشی و برنامهدرسی نقش کلیدی بر عهده میگیرند. هدف از پژوهش حاضر، بررسی جایگاه شهروند الکترونیک در کتاب کار و فنآوری ششم دبستان بود. این پژوهش، از نوع مطالعات کاربردی و با روش کمی و از نوع تحلیل محتوا بود و واحد تحلیل جمله و تصویر انتخاب شد. سیاهه جمعآوری اطلاعات در این پژوهش استاندارد مهارتی و آموزشی شهروند الکترونیک گروه برنامهریزی درسی فنآوری اطلاعات سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور بود. این استاندارد از 3 مؤلفه اصلی: الف) دانش و مهارتهای رایانهای پایه، ب) دانش و مهارت جستوجوی اطلاعات و ج) مشارکت الکترونیکی و شهروندی تشکیل شده است. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی (فراوانی، درصد فراوانی و جدول) استفاده شد. نتایج نشان داد که 05/80% کل جملات و تصاویر کتاب مربوط به دانش و مهارتهای رایانهای پایه و 22/10% مربوط به دانش و مهارت جستوجوی اطلاعات است. همچنین، در این کتاب به مؤلفه مشارکت الکترونیکی و شهروندی پرداخته نشده و جمله یا تصویری به این مؤلفه اختصاص داده نشده است. مؤلفههای غیرمرتبط نیز 73/9% کل جملات و تصاویر را در این کتاب به خود اختصاص داده است. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
4 - بازنمایی مشکلات آموزش در فضای مجازی با استفاده از برنامه شاد در دوره پاندمی کرونا: یک مطالعه پدیدار شناسی
جمال حاجی مژگان محمدی مهر حدیقه محمدی آذرشماره 3 , دوره 11 , بهار 1400با شیوع پاندمی کرونا، شرایط بیسابقهای بر سیستم آموزشی کشور تحمیل شده است به طوری که در حال حاضر، آموزش در مدارس به صورت مجازی پیگیری میشود. پژوهش حاضر با هدف واکاوی مشکلات آموزش در فضای مجازی با استفاده از برنامه شاد در دوره پاندمی کرونا صورت گرفته است. این مطالعه د چکیده کاملبا شیوع پاندمی کرونا، شرایط بیسابقهای بر سیستم آموزشی کشور تحمیل شده است به طوری که در حال حاضر، آموزش در مدارس به صورت مجازی پیگیری میشود. پژوهش حاضر با هدف واکاوی مشکلات آموزش در فضای مجازی با استفاده از برنامه شاد در دوره پاندمی کرونا صورت گرفته است. این مطالعه در چهارچوب رویکرد کیفی و با روش پدیدار شناسی انجام شده است. دادهها با استفاده از مصاحبه نیمه ساختار یافته گردآوری شدند. مشارکت کنندگان 20 نفر از آموزگاران مدارس مقطع ابتدایی شهرستان مهاباد بودند که از طریق نمونه گیری هدفمند از نوع ملاکی انتخاب شدند و مصاحبهها تا رسیدن به اشباع نظری ادامه یافت. تحلیل دادهها با استفاده از روش هفت مرحلهای کلایزی انجام پذیرفت. یافتههای پژوهش نشان داد که ادراک معلمان از مشکلات و چالشهای آموزش در برنامه شاد، شامل 6 مضمون کلی، مشکلات مربوط به دانشآموزان و والدین(3 زیر مضمون) مشکلات مربوط به معلمان(3 زیر مضمون) مشکلات محتوا (2 زیر مضمون) مشکلات تجهیزات (2 زیرمضمون) مشکلات سازمانی (2 زیر مضمون ) مشکلات ارزشیابی (2 زیر مضمون) میباشد پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
5 - پیش بینی اعتیاد به اینترنت بر اساس حمایت اجتماعی ادراک شده و سبک های کنار آمدن با استرس و هوش هیجانی دانش آموزان
محمدعلی طالقانی نژاد رحیم داوری فرح لطقی کاشانیشماره 3 , دوره 11 , بهار 1400هدف از پژوهش حاضر پیش بینی اعتیاد به اینترنت بر اساس حمایت اجتماعی ادراک شده و سبکهای کنار آمدن با استرس و هوش هیجانی بود. روش پژوهش حاضر توصیفی- همبستگی بود. جامعه آماری شامل دانشآموزان متوسطه دوره دوم شهر تهران در سال تحصیلی 98-1397و حجم نمونه آماری شامل 400 نفر بود چکیده کاملهدف از پژوهش حاضر پیش بینی اعتیاد به اینترنت بر اساس حمایت اجتماعی ادراک شده و سبکهای کنار آمدن با استرس و هوش هیجانی بود. روش پژوهش حاضر توصیفی- همبستگی بود. جامعه آماری شامل دانشآموزان متوسطه دوره دوم شهر تهران در سال تحصیلی 98-1397و حجم نمونه آماری شامل 400 نفر بود که با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. افراد نمونه از طریق پرسش نامه های اعتیاد به اینترنت یانگ (1998)، هوش هیجانی برادبری– گریوز(2004)،حمایت اجتماعی ادراک شده زیمت و همکاران(1988) و راهبردهای مقابله ای لازاروس و فلکمن(1985) سنجش شدند. روایی صوری و محتوایی پرسش نامه ها مورد تایید اساتید قرار گرفت و پایایی به کمک روش ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب مقادیر 91/0، 91/0، 87/0 و 86/0 به دست آمد. برای آزمون فرضیه ها، از رگرسیون چندگانه استفاده شد. یافتهها نشان داد: حمایت اجتماعی، هوش هیجانی و سبک مقابلهای مساله مدار به طور منفی و معنی دار و سبک مقابلهای هیجان مدار به طور مثبت و معنی دار اعتیاد به اینترنت دانش آموزان پیش بینی میکنند. همچنین از بین ابعاد حمایت اجتماعی، خانواده و افراد مهم و از بین ابعاد هوش هیجانی، بعد مدیریت رابطه به طور منفی و معنی دار اعتیاد به اینترنت را پیش بینی میکنند پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
6 - فرصت ها و تهدیدهای آموزش مجازی در دوران پاندمی کرونا: یک مطالعه پدیدارشناسی
زینب عزیزی حسین حسینی نژادشماره 46 , دوره 12 , زمستان 1400به دنبال شیوع ویروس کووید 19 و اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی، آموزش مدارس به شیوه ی مجازی به کار خود ادامه داد. این پژوهش به بررسی فرصت ها و تهدیدهای آموزش مجازی در دوران پاندمی کرونا ،پرداخته است.این مطالعه در چارچوب روش کیفی و با رویکرد پدیدارشناسی انجام گرفته است. در چکیده کاملبه دنبال شیوع ویروس کووید 19 و اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی، آموزش مدارس به شیوه ی مجازی به کار خود ادامه داد. این پژوهش به بررسی فرصت ها و تهدیدهای آموزش مجازی در دوران پاندمی کرونا ،پرداخته است.این مطالعه در چارچوب روش کیفی و با رویکرد پدیدارشناسی انجام گرفته است. در این روش برای جمع آوری اطلاعات از مصاحبه عمیق استفاده شده است. مشارکت کنندگان 20 نفر از دانش آموزان و معلمان هنرستان های شهرستان کلات بوده اند که برمبنای ملاک های نمونه گیری طبقه ای هدفمند انجام گرفته و نمونه گیری تا رسیدن به حد اشباع ادامه یافته است. برای تجزیه و تحلیل یافته ها از شیوه ی تحلیل محتوای تلخیصی متن مصاحبه ها استفاده شده است. یافته های این پژوهش، شامل چهار مضمون و 19 زیر مضمون است: 1-مشکلات مشترک بین دانش آموزان و معلمان (6 زیر مضمون)2- مشکلات مختص دانش آموزان (5 زیر مضمون)3- مشکلات مختص معلمان در آموزش مجازی (3 زیر مضمون)4- مزایای آموزش مجازی (5 زیر مضمون). پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
7 - تحلیل پدیدارشناسانه ی تجارب زیسته اساتید و دانشجویان از آموزش مجازی در نظام آموزش عالی ایران
مینا کریمیشماره 4 , دوره 11 , تابستان 1400پژوهش حاضر با رویکرد کیفی و از نوع پدیدارشناسی به تحلیل تجارب زیسته دانشجویان واساتید از چالشهای آموزش مجازی در نظام آموزش عالی ایران پرداخته است. مشارکت کنندگان پژوهش شامل 25 نفر از دانشجویان در رشته های مختلف کارشناسی و 15 نفر از اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی و چکیده کاملپژوهش حاضر با رویکرد کیفی و از نوع پدیدارشناسی به تحلیل تجارب زیسته دانشجویان واساتید از چالشهای آموزش مجازی در نظام آموزش عالی ایران پرداخته است. مشارکت کنندگان پژوهش شامل 25 نفر از دانشجویان در رشته های مختلف کارشناسی و 15 نفر از اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خدابنده با گرایشهای مختلف تحصیلی بود که حداقل پنج سال سابقه ی تدریس داشتند و با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از روش مصاحبه ی فردی نیمه ساختاریافته تا رسیدن به حد اشباع نظری استفاده شد. داده های بدست آمده با استفاده از روش کدگذاری موضوعی مورد تحلیل قرار گرفت و یافته ها در قالب کدهای باز، محوری و منتخب سازماندهی شد. یافته های حاصل از تجارب زیسته دانشجویان و اساتید در 3 مضمون اصلی (مزایای استفاده از آموزش مجازی، مشکلات استفاده از آموزش مجازی و در نهایت ارائه پیشنهاداتی برای بهبود و ارتقا این آموزشها) و 6 مضمون فرعی (اقتصادی، آموزشی، بهداشتی،زمانی، فرهنگی و فناوری) شناسایی گردید. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
8 - رابطه اعتیاد به اینترنت با پیشرفت تحصیلی و ویژگیهای شخصیتی فراگیران
رمضان حسنزاده عاطفه بیدختی عباس رضایی فاطمه رهاییشماره 9 , دوره 3 , پاییز 1391دسترسی به اینترنت، پدیده‌ای رو به گسترش است. هم‌زمان با دسترسی روز افزون و گسترده مردم به اینترنت، شاهد نوعی وابستگی در جوانان هستیم. به این دلیل، این پژوهش به منظور بررسی رابطه اعتیاد به اینترنت با ویژگی‌های شخصیتی و پیشرفت تحصیلی فراگیران انجام پذیرفت. چکیده کاملدسترسی به اینترنت، پدیده‌ای رو به گسترش است. هم‌زمان با دسترسی روز افزون و گسترده مردم به اینترنت، شاهد نوعی وابستگی در جوانان هستیم. به این دلیل، این پژوهش به منظور بررسی رابطه اعتیاد به اینترنت با ویژگی‌های شخصیتی و پیشرفت تحصیلی فراگیران انجام پذیرفت. روش پژوهش حاضر، از نوع توصیفی ـ همبستگی است. جامعه آماری پژوهش، شامل کلیه دانش‌آموزان مقطع متوسطه مشغول به تحصیل در سال تحصیلی 91-1390 در استان سمنان بود که بر اساس جدول کرجسی و مورگان، تعداد 800 نفر به شیوه نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای به عنوان نمونه انتخاب شدند. داده‌ها با استفاده از پرسش‌نامه سنجش اعتیاد به اینترنت یانگ و ویژگی‌های شخصیتی نئو جمع‌آوری و با استفاده از آزمون تی و ضریب همبستگی پیرسون و با نرم‌افزار SPSS تحلیل شد. نتایج نشان داد که بین اعتیاد به اینترنت و پیشرفت تحصیلی همبستگی معنادار و منفی وجود دارد. بین دانش‌آموزان دختر و پسر از نظر میزان استفاده از اینترنت تفاوت معنادار وجود دارد و میانگین استفاده از اینترنت در پسران بالاتر از دختران است. هم‌چنین، همبستگی میان اعتیاد به اینترنت با خرده مقیاس‌های روان رنجورخویی و موافق‌بودن معنادار و مثبت و باوجدان بودن و برون گرایی معنادار و منفی است. بین اعتیاد به اینترنت و خرده مقیاس گشودگی رابطه معنادار وجود نداشت. بنابراین، می‌توان نتیجه گرفت که ویژگی شخصیتی از عوامل مؤثر و پیش‌بینی‌کننده در استفاده از اینترنت است. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
9 - تجارب زیسته معلمان ایران از تدریس مجازی در اوایل دوران همهگیری ویروس کرونا
محمد حسنی سهیلا غلام آزاد احد نویدیشماره 45 , دوره 12 , پاییز 1400این پژوهش با هدف بررسی تجربههای تدریس معلمان در فضای مجازی در شروع دوران قرنطینه کرونایی انجامشده است. دادههای موردنیاز از طریق اجرای پرسشنامه باز پاسخ در فضای مجازی (سامانه شاد و شبکههای اجتماعی معلمان) جمعآوری شد. روایتهای معلمان با استفاده از نرمافزار(MAXQDA ) چکیده کاملاین پژوهش با هدف بررسی تجربههای تدریس معلمان در فضای مجازی در شروع دوران قرنطینه کرونایی انجامشده است. دادههای موردنیاز از طریق اجرای پرسشنامه باز پاسخ در فضای مجازی (سامانه شاد و شبکههای اجتماعی معلمان) جمعآوری شد. روایتهای معلمان با استفاده از نرمافزار(MAXQDA ) تحلیل، تلخیص، طبقهبندی(کدگذاری باز، محوری و انتخابی) و مضامین اصلی استخراج شد. دو مضمون کلی (آماده شدن برای کوچ از پداگوژیکی حضوری به مجازی/ اجرای آموزش مجازی) و شش مقوله (ورود به فضای مجازی/ دعوت به کلاس مجازی/ تدریس مجازی/ تکالیف درسی مجازی/ ارزشیابی پیشرفت تحصیلی مجازی/ همکاری والدین در تدریس مجازی) به دست آمد. یافتهها نشان میدهد معلمان در مرحله آغاز تغییر رویه آموزشی خود از حضوری به مجازی، الگوی آموزشی معمول خود را در فضای مجازی شبیهسازی کردهاند و به دانش و اصول پداگوژیکی تدریس در فضای مجازی توجه کافی نداشتهاند. همچنین، بدبینی فراگیری نسبت به کیفیت و اثربخشی آموزشهای مجازی در بین معلمان دیده شد. دوران قرنطینه. کووید 19. تدریس حضوری. تدریس مجازی. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
10 - شناسایی مؤلفههای اثرگذار بر رفتار اشتراکگذاری دانش در محیط ابری : مورد مطالعه دانشگاه های آزاد اسلامی کشور
رشید نافعی علی اصغر رضوی صفیه طهماسبی لیمونیشماره 48 , دوره 12 , تابستان 1401هدف: هدف این پژوهش شناسایی مؤلفه های اثرگذار بر رفتار اشتراکگذاری دانش در محیط ابری توسط اعضاء هیأت علمی دانشگاه های آزاد اسلامی کشور می باشد.روش شناسی: این پژوهش ، آمیخته اکتشافی است در این پژوهش اعضای هیات علمی دانشگاه های آزاد اسلامی (بالغ بر 28000 نفر)، در کل کشور چکیده کاملهدف: هدف این پژوهش شناسایی مؤلفه های اثرگذار بر رفتار اشتراکگذاری دانش در محیط ابری توسط اعضاء هیأت علمی دانشگاه های آزاد اسلامی کشور می باشد.روش شناسی: این پژوهش ، آمیخته اکتشافی است در این پژوهش اعضای هیات علمی دانشگاه های آزاد اسلامی (بالغ بر 28000 نفر)، در کل کشور مورد بررسی قرار گرفت و برای تعیین حجم نمونه (397 نفر) از روش نمونه گیری چند مرحله ای و فرمول حجم نمونه کوکران استفاده شده است و از مصاحبه ساختارمند، و پرسشنامه الکترونیک به عنوان ابزار پژوهش در دو مرحله کیفی و کمی استفاده شده است. برای تجزیه و تحلیل داده های پژوهش از رویکرد معادلات ساختاری (مدل حداقل مربعات جزئی) به کمک نرم افزار اسمارت پی ال اس استفاده گردید یافته ها: یافته های پژوهش نشان داد که شش مؤلفة موثر به ترتیب اولویت شناسایی گردیدند که شامل پدیده اصلی به عنوان مؤلفه محوری ب، مؤلفه شرایط علی ، مؤلفه راهبردها ، مؤلفه شرایط زمینه ای شامل فرهنگ سازمانی و زیرساختهای فناوری، مؤلفه شرایط مداخله گر ، مؤلفه پیامد می باشند. نتیجه گیری: به کارگیری این سیستم به بهبود عملکرد اعضای هیئت علمی و افزایش مزیت رقابتی منجر خواهد شد پرونده مقاله